martes, 27 de mayo de 2025

[Economist&Jurist] Las asociaciones de jueces sustitutos recuerdan que su estabilización es una obligación de la UE en el marco del procedimiento de infracción abierto contra España por abuso de temporalidad en el empleo público y reclaman la fijeza directa

 Informa Economist&Jurist este 26/05/2025 que la Asociación Plataforma Judicatura Interina, la Asociación Concepción Arenal y la Asociación Prodignidad de Jueces Sustitutos han afirmado en un comunicado que su estabilización es "una consecuencia ineludible del cumplimiento del Dereecho de la UE" y de las recientes sentencias del Tribunal de Justicia de la UE, recordando que el procedimiento de infracción abierto contra España sobre abuso de temporalidad  los  “incluye expresamente, al constatarse que la normativa española permite el uso abusivo y continuado de Jueces Sustitutos y Magistrados Suplentes para cubrir necesidades permanentes en el Poder Judicial sin garantías ni sanciones”.

En referencia al actual proyecto de ley con una estabilización de plazas de los jueces y fiscales sustitutos como reacción del Gobierno nacional , en  este colectivo, para evita la multa europea en el marco de dicho procedimiento de infracción, el medio traslada su reclamación de que  la"única solución adecuada es la transformación de la relación temporal en una relación indefinida"


Entradas relacionadas:
 

14 comentarios:

Anónimo dijo...

Pues claro que lo es, si lo sabe todo el mundo, qué país más corrupto Dios santo.

Anónimo dijo...

biba Ejpanya

Anónimo dijo...

Pero... no debe de existir trato preferencial, al igual que ellos hay cerca de un millón de interinos que también deben de recibir el mismo e igual trato , gracias Apiscam

Anónimo dijo...

Ojo: recuerdan que SU estabilización es una obligación de la UE en el marco del procedimiento de infracción abierto contra España por abuso de temporalidad en el empleo público y reclaman la fijeza directa.
La de los demás parias de la tierra no la entran a valorar, salvo para apuntarse al carro.
Menudas cucarachas.

Anónimo dijo...

Sistema putrefacto. Autocracia pura y dura

Anónimo dijo...

La q están liando por 1000 abusados. ...

🤣🤣

Pinta y colorea ... 👏👏
https://www.elmundo.es/economia/2025/05/26/68349dece85ece54328b45b6.html

Anónimo dijo...

Resultados.

Ver. Pag 13 a 16

"OBJETIVOS. Transformar el empleo público, enfocándose en la identificación de habilidades
y competencias del personal que permitan traducir la visión política en servicios de valor
para la sociedad. Esto se logrará mediante la atracción y retención de talento, la selección
basada en principios de igualdad, mérito y capacidad que refleje la diversidad social, y la
promoción de una cultura de innovación y aprendizaje continuo"



https://www.inap.es/documents/10136/2342224/Resultados-fase-participacion-Consenso.pdf/0ab75514-be6a-df2b-715d-8d4531aba127

Anónimo dijo...

Son las consecuencias que tiene aplicar la Directiva y dejar de abusar de trabajadores interinos. Parece que por fin han entendido a la UE, los trabajadores temporales no pueden desempeñar puestos estructurales. Por lógica, la carga de trabajo se tendrá que repartir entre los fijos, así que o nombras más fijos o les das movilidad funcional, de ahí la transversalidad.
Ya solo falta que sancionen de una vez el abuso conforme al derecho europeo.

Anónimo dijo...

This is reflected by the relative low percentage of temporary staff in the public sector in Brazil. In July 2022, 5% of all public employees of the Brazilian federal public service were employed under the temporary regime, while 87% of the Brazilian public servants had permanent contracts.

Anónimo dijo...



Increasing the use of temporary recruitment in Brazil would require a legal reform to change the conditions under which temporary staff could be hired. This should be preceded by an extensive stakeholder discussion to reflect on who needs civil service protection, what are core state activities which can only be undertaken by permanent public servants, and under which conditions temporary hiring should be used. In addition, Brazil could explore measures to build surge capacity by setting up a pool of public servants which could be mobilised on short-term notice and increasing short-term mobility opportunities.

Anónimo dijo...

There is a risk that short-term hiring mechanisms are used to address long-term resourcing needs. A two-tiered system of permanent public servants and temporary public employees who are contracted long-term and performing the same jobs must be avoided. To manage the risk of circumventing conditions for temporary hiring, managers need guidance from HR offices as well as increased monitoring on the uses of temporary employees. Otherwise, this may adversely affect equality of access, merit and transparency.

Transparent terms and condition should be introduced for temporary hiring across the public sector to ensure transparency and consistent application. These could include:

Type of functions/positions and circumstances: Set out which type of functions may be filled by temporary employees – and define those core state activities which should be reserved for public servants. Exceptions under certain circumstances, such as activities of distinctly short-term nature could be included. Part of the reflection would be if those set out in the current law are the right ones or need to be amended.

Recruitment: This could be a simplified procedure which allows for a short timeframe to recruit.

Compensation: This should be broadly in line with civil service salaries for similar function, while allowing for some flexibility to be able to attract sought-after skills.

Term length: Clear limits should be set, including specific criteria and limitations for contract renewals to ensure that temporary hiring is not used as means to undercut the civil service regime by hiring temporary employees long-term. Part of the reflection on these elements would include if the term lengths currently defined are appropriate and effectively implemented or need to be amended.

Cooling-off periods: Defining a period after which a temporary employee can be hired again by the public sector. Currently, this is set at 24 months. The reflection process around these elements would need to deliberate if this period is effective or should be amended.

Working conditions and ethical standards: These should be largely in line with the those of permanent public servants.

Performance evaluations: These should be similar to those for public servants in comparable functions and be taken into account if contract renewals are possible.

Temporary hiring often allows for more simplified recruitment procedures which means lengthy staffing processes are avoided making the contracting quicker and more flexible. In Brazil, the hiring of permanent public servants takes on average one year. For temporary employees, it takes around 255 days as the same steps need to be taken throughout the hiring process as for permanent employees. Only in the cases of emergency, this time can be reduced by avoiding a selection process. This means that the opportunity for temporary hiring does not provide any advantages of flexibility.

In the discussion on a legal reform, a simplified recruitment process could be considered. While this should not reduce minimum standards of transparency, fairness and merit throughout the recruitment process, the hiring process should be considerably shortened to allow for flexibility. This should also include procedures to manage conflict of interests during the recruitment process and measures to avoid political influence. The recruitment could be decentralised with entities conducting the processes directly and allowing for simplified recruitment processes based only on a job interview. Similarly, the administrative procedures should be analysed for time efficiencies, such as reducing the time currently needed for authorising temporary hiring requests. However, in the case of simplified recruitment systems, care must be taken to ensure that limits to the use of temporary hiring are well designed and respected, to avoid the temporary scheme becoming a backdoor into core public service jobs.

Anónimo dijo...

Vamos. Brasil, es justo lo contrario de lo q se hace en España. Fuente. Informe público de la OCDE del 2023

Anónimo dijo...

Resumido. Una vez que sabemos q las cosas se han hecho mal o muy mal, con un montón de gente durante tropecientos años, algo habrá que hacer. No?

En ese informe se deja claro, lo que hay q hacer para no repetir errores burdos. Pero por supuesto, que esos errores cometidos con tanta y tanta gente, hay que subsanarlos...

El 8% no cae del cielo ...

Anónimo dijo...

Una sentencia de abuso sin sanción no es normal en un país democrático. Han llegado muchas en el Supremo y en el Constitucional que han sido inadmitidas a trámite. El abuso exige sanción y Europa qué hace???